Tuesday, February 12

Usrah? Apa kejadah?

Bismillahirahmanirahim,
Assalamualaikum w.b.t


My friend asked me why I didn't update my blog. Simply I can said is I've no time. Padahal, every night sibuk check mail and facebook. Masha Allah ! What the-,-'.

Okay, please don't take it serious. Last week, I'd been anounced to be one of the naqibah usrah. Okay, tak lah annouce but something kinda related to, (padahal ketua naqibah tu just paste on je kat board). Okay, ignore the issue.

Usrah:
Dalam bahasa Arab ialah keluarga.
Maksud perkataan usrah dalam pengertian kita ialah kumpulan Afradul Muslimin (individu-individu muslim) yang beriman dengan agama ini, berusaha tolong menolong antara satu dengan yang lain untuk memahami dan menghayati Islam.
Bilangan kehadiran adalah terhad diperingkat-peringkat tertentu, seperti peringkat Majlis Syura, ahli-ahli Jawatankuasa Utama, dan lujnah-lujnah.

When I was in Form 1,2,3 and 4. bila sebut je ada usrah, and the mindset will be, "Ahhhh-,-" Bosannn !".
Subhanallah, I admit the jahil. But, to tell you that I really believe that what comes around will goes around. And I really hope that the situation will not happen to my mad'u. Inshaa Allah. Masha Allah, shame-,-"


Naqib, i'olls malaslahh

And, when the ketua naqibah told us ( the nuqaba' ) to take this (amanah naqibah) as a big deal to bring our mad'u to the objective, iaitu membawa mereka ke landasan Islam yang sebenar. Subhannallah. Benda yang berat. I just cannot take this easy. May Allah ease all the things. I think a lot. Then I told myself, "Masha Allah, are you think you can do this?". Now I realized, I shouldn't make my previous naqibah usrah as what I set in my mind dulu. Malu iolls. Kesian kakakakakakakak naqibah yang susah payah to convey messages padahal I ignore the things.

So I start my new chapter. Subhanallah. It is not easy to change. Daripada lagha ke mahmudah. Ahh susah. Tapi benarlah, Allah memudahkan urusan kita untuk berhijrah. Alhamdulillah. So I merajinkan diri untuk pergi mencari bahan ilmiah, agama dan segalanya demi bekalan usrah yang hendak disampaikan kepada mad'u. I'd been told, ini adalah amanah. Siapa yang tak guna apabila tak sedar amanah itu yang memilihnya jalan ke syurga atau neraka. Sila cakap dengan cermin. Thank you.


To handle usrah is not easy as what you think. My ketua naqibah said that you have to really know your mad'u. It is not when you meet in usrah then start to lecture them macam kelas mengaji PAFA then selesai, no bye, no hello back, no hye after the session end. Jalan macam gangster batu sepuluh kampung Bedah Durian. Siap glance tepi kanan atas bawah. Then bila meet again in usrah, naaaaah please ! You're not going to say that it is the time you're going to be Optimus Prime. Suddenly change? Ketapak?! Noooooooooooo~


Sila buang jauh-jauh mindset itu di hulu bawah laut dasar 3000 meter ke laut yang anda tidak pernah temui. No ! Bukan ! Nehi ! Okay nehi itu tidak kan? Mana boleh macam itu. Sila buang sifat chameleon, power rangers, ultraman anda semua yang boleh tukar-tukar. Don't be hypocrite okay. Ini tidak bagus untuk tumbesaran para mad'u. They need to be guide. You are the mama. Then soon, they will replace you place to be others' mama. So what you have to do is, bersama-samalah membimbing mereka dengan pelbagai cara. Keluar pergi Jaws-co sama-sama. Keluar makan DM sama-sama. Belajar sama-sama.Tegur hye hello bye wassalam dengan mereka. If not, tak terkesan di hati bahawa apa objektif Usrah yang dimaksudkan.

Plus, say thanks to Allah because you'd been chosen by Him to guide His servants walaupun tak seberapa. Namun apa yang dikesalkan disini is, ilmu tanpa amal.

Imam Ghazali berkata: " Ilmu tanpa amal adalah gila dan pada masa yang sama amalan tanpa ilmu merupakan suatu amalan yang tidak akan berlaku dan sia-sia"

You know girls. Bila kita menjadi sesuatu petunjuk, people will judge in every ways. Ibarat awak seorang Justin Bieber, people will follow what ever you do. Dan bila somethings yang tak kena, sila siapkan diri untuk di-bash satu dunia. Anda sedia? Justin Bieber, kredit. Im talking seriously. Pernah anda lalui situasi ini?

"Akak usrah aku tu kan dok sibuk cerita pasal aurat blahblahblah. Tapi, hari itu aku jumpa dia kat Jaws-co. Hahhh kau. Hanya indah khabar dari bicara"

"Jemah, u'olls tahu tak kakak naqibah aku harituh beriya cerita kat kami pasal tabarruj dalam Pweeter lah, MukaBuku lahh. Sekali harituh upload gambar, tersentap mak tengok bulu mata bukan main lentik lagi. Ahai-,-'. Parah beb."

"Aku punyalah respect dia cerita pasal Couple. Last-last terangan dia berkasih-kasihan dalam Mespes. Ini semua poyo."

See? See? I see. You see? Yes, you see. Diulangi, tanggunjawab adalah amanah. Amanah memerlukan pengorbanan. Jangan jadi bodoh mempersendakan diri depan orang lain bahawa anda punya ilmu yang banyak. Sedangkan result-nya hampehhh. Ini ke anda nak jadi naqibah? Ini semua poyo ?! Jangan bangga diri depan kawan bahawa kita dilantik sebab kita banyak ilmu agama. Hanya pandai bicara tapi amalannya ke mana? Sila lapor diri ke wad gila.


Insane. Ini semua gila. Habis kenapa pilih aku jadi naqibah? Jangan marah marah bila hidung tercuit sedikit dengan apa yang saya katakan tadi. Awak kena percaya, inilah titik permulaan perubahan awak. Berubah itu indah. Maka yang mana satu nikmat Tuhan yang kamu hendak dustakan?-Ar-Rahman- Allah beri segalanya. Apa itu nikmat tidak cukup untuk kamu? Jangan kufur. Jangan kufur. Jangan melatah. Awak ada masa. Inshaa Allah. Percaya. Itu suatu perkara yang perlu anda percaya.


Percaya bahawa mad'u memandang awak. Percaya bahawa anda dipilih oleh-Nya. Bukan mudah tapi bersyukurlah. Bawalah mad'u anda ke jalan yang benar. Jangan cakap besar. Saya pun cakap untuk diri saya sendiri. Mashaa Allah, I admit my mistakes.

Sahabat, tugas naqibah bukannya mudah sesenang ABC, atau alif ba ta. Ia memerlukan satu pengorbanan. Diulangi, pengorbanan. Apa susah? Memang susah. Tapi Jannah itu lah tempat kita bersama kelak.

Ingatlah, saat indah itu adalah mereka mempraktikkan kehidupan dan menghayati tarbiyyah islamiyyah yang kita dambakan. Ingatlah saat indah itu adalah mereka meneruskan hati mereka mencintai ilmu agama yang dimulakan cintanya oleh kita. Ingatlah, saat indah itu adalah apabila mereka berjumpa dengan kita sambil berkata, Uhibbukifillaf fiabadanabada. Dan ingatlah, saat indah itu adalah apabila mereka berkata, "Akak, saya nak berubah......."

Usrah, make it happy. And easy. Love. No boundary. To be fair, you must accept the challenge. That is your way that you have choose. And please bring them along. Don't forget.

O ye that believe! Betray not the trust of Allah and the messenger, nor misappropriate knowingly things entrusted to you


Wassalam.



No comments:

Post a Comment